ЯК РОЗВИВАТИ МОВУ ДИТИНИ! - Поради вчителя - Для турботливих батьків - Каталог статей - Персональний сайт 3 -Б класу школи І-ІІІ ст. № 294

Ми різні – в цьому наше багатство, ми разом - це наша сила

Середа, 29.03.2017, 13:02

Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
Годинник

Меню сайту

Категорії розділу
Поради вчителя [4]
поради спеціалістів [0]
Домашнє завдання [10]
Об'яви [3]

Статистика

Форма входу

Головна » Статті » Для турботливих батьків » Поради вчителя

ЯК РОЗВИВАТИ МОВУ ДИТИНИ!
Говорячи про розвиток мови дитини, насамперед маємо на увазі збагачення її словника, розвиток зв'язного мовлення, його звукової культури і грама­тичної будови. Яка ж роль батьків у цьому? На розвитку мови ди­тини насамперед позначається мова людей, які її ото­чують. Якщо ви самі розмовлятимете грамотною лі­тературною мовою, то й дитина наслідуватиме вас. Усі слова, які вживають дорослі, мають бути зрозумілі малому. Крім того, дорослі мають постійно стежити за мовою дітей, своєчасно виправляти помилки, розши­рювати їх активний словник, цілеспрямовано ознайом­люючи з навколишнім світом, використовуючи різно­манітну дитячу діяльність: гру, працю, побутову діяльність і, звичайно ж, різні заняття, спостереження, бесіди, читання художньої літератури, перегляди діа­фільмів тощо. При цьому слід звертати увагу на наз­ви предметів, їхні зовнішні особливості, призначення, функціональні властивості й ознаки. Щоб навчити малят спостерігати й виділяти істотні ознаки предме­та, грамотно розповідати про нього, можна пропону­вати їм такі вправи, як опис улюбленої іграшки, предмета, речі. — Яку іграшку ти найбільше любиш?—запитує мама в Сергійка. Розкажи про неї. Якого вона кольо­ру, форми, величини, з якого матеріалу зроблена, як ти граєшся нею? Такі цілеспрямовані запитання допоможуть до­шкільнику зробити свою розповідь логічною та змі­стовною. Під час розповіді краще не перебивати дити­ну, не заважати самій викладати свою думку, і тільки коли вона мовчить, не може продовжити опис, мож­на нагадати, про що вона ще не розповіла. Звертайте увагу не лише на словник і грамотність мови, а й на виразність, емоційність її. Словник сина чи доньки слід постійно збагачувати словами з протилежним значенням (великий — малий, довгий — коротший, товстий — тонкий), слова, що позначають кольори і відтінки, інші конкретні предмети, їхні ознаки і дії. Особливо зручно це роби­ти в іграх з різними іграшками, предметами. Дорос­лий говорить дитині: «Курка — велика, а курча...? Ведмедик — коричневий, а собачка...? Кішка нявкає, а порося...» і т. д. Отже, як бачите, важливо спиратися на наочність (іграшки, предмети, картинки). Щоб активізувати використання дієслів у мові ді­тей, корисні вправи на добір дій, які може виконува­ти даний предмет або які ним можна виконувати. «Для чого потрібна лійка? Що можна робити прас­кою? А що роблять сокирою, лопатою?» тощо. У впра­вах типу «Хто що робить?» дитина повинна назвати якомога більше професій і дій, що їх виконують пред­ставники цих професій. Наприклад: листоноша прино­сить листи, двірник прибирає вулицю, вчителька на­вчає дітей. Для розумового розвитку дошкільника велике зна­чення має збагачення його словника узагальнюючими словами (іменники, що означають збірні поняття). Для цього треба поповнити знання про окремі пред­мети, що входять до родової категорії: одяг, посуд, іг­рашки, навчальні приладдя. Упорядкуванню знань про окремі предмети, активізації слів, що їх означа­ють, сприяють запитання: Який на тобі одяг? Що сто­їть на столі? Як це можна назвати окремим словом? Які меблі стоять у твоїй кімнаті? Щоб навчити дітей означати якості, властивості предметів, іграшок доцільно спонукати їх до застосу­вання порівнянь. Так, розглядаючи з малим дерева в парку, квіти на клумбі, дорослий запитує: «Що в них однакове, а чим вони відрізняються?» (У всіх дерев є стовбури, гілки. У більшості дерев є листя, але може бути і хвоя. Листя й хвоя зеленого кольору. Дерева різні за висотою, товщиною стовбура, довжиною і на­прямком гілок, формою листя тощо.) Розглядаючи іграшки, предмети, діти називають різні прикметники, які роблять мову виразною, яскра­вою, цікавою (яскравий, світлий, запашний, блиску­чий і т. д.). Щоб засвоєні слова стали активним доробком ди­тини, слід створювати умови для їх частішого вживан­ня і стежити за правильністю їх поєднання у мові. Особливо тісно словникова робота пов'язана з формуванням у дітей зв'язної мови. Для цього треба більші} розмовляти з дітьми, спонукати їх до переказу знайомих казок, оповідань, діафільмів і кінофільмів, розповіді за картиною, вчити передавати своїми словам враження від особистого досвіду. При цьому стежте за правильністю граматичної будови мови й чіткістю вимовляння звуків. Якщо дитина неправильно вимовляє окремі звуки або мова її невиразна, для усунення цих недоліків можна використати спеціальні ігри, вправи. Наприклад: «Відгадай за голосом, хто тебе покликав?» або «Вгадай, що робить?» та ін. 
Категорія: Поради вчителя | Додав: olymir (06.12.2009)
Переглядів: 1756 | Рейтинг: 2.0/2
Пошук

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 83

Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Давай дружити
Сайт гарних діток, чемних діток - справжніх оріянців



Міні-чат

Друзі сайту
КЛАСна компанія


Copyright MyCorp © 2017